Marc Vidal: “Les petites empreses que es llancen a la exportació, presenten un creixement d’un 20%”

[dropcap type=”circle” color=”#ffffff” background=”#4f4f4f”]M[/dropcap]arc Vidal és avui un dels referents en l’anàlisi de la realitat econòmica. Especialista en Nova Economia i considerat un dels gurus en aquest àmbit és també una veu respectada en l’àmbit de la , com ho demostra un dels seus projectes Idodi.eu que acompanya les empreses en el procés de cercar els mercats més eficients. En declaracions a ExportNews.cat, Vidal explica què pot aportar l’exportació al conjunt de les empreses catalanes i a l’economia en general.

1. Quins són els punts forts de l’economia catalana per vendre fora de la Península Ibèrica?

La qualitat de la indústria i la mà d’obra que la crea, la seva ubicació geogràfica i les relacions externes.

2.- Perquè és necessari que les empreses catalanes exportin?

Les empreses han d’apostar per la internacionalització ja que suposa una inclusió a nous mercats i una expansió del seu negoci a nivell global, la qual aporta un bon posicionament de la marca i l’augment de beneficis. A nivell de país, aquestes internacionalitzacions suposen un balanç comercial positiu, multipliquen el producte i els ingressos de l’economia en general i dels seus , permeten diversificar riscos davant mercats interns inestables i produeixen un equilibri respecte l’entrada de nous competidors al mercat intern. 

3.- Què suposa que les empreses vegin necessari sortir a vendre a l’exterior?

Una expansió de la pròpia empresa, un enfortiment de les seves relacions i un balanç positiu pel que fa els seus comptes i la seva producció. Les petites empreses que es llancen a la exportació, presenten un creixement d’un 20% i les probabilitats de fracàs es redueixen un 9% comparat amb les empreses que no fan el salt.

[quote align=”center” color=”#999999″]A nivell de país, aquestes internacionalitzacions produeixen un equilibri respecte l’entrada de nous competidors al mercat intern.[/quote]

4.- Un dirigent d’ACC1Ó ha explicat recentment a ExportNews.cat que si una empresa decideix sortir a vendre a fora només perquè el mercat intern no funciona, comença malament. Hi està d’acord?

Si el mercat intern no funciona, la cerca del mercat exterior és una de les solucions per enfortir el negoci propi. Però prèviament s’han d’estudiar i analitzar tots els mercats als quals puc competir.

[quote align=”center” color=”#999999″]La situació política en més d’una ocasió s’ha interposat en mig d’una negociació i ha suposat el trencament de relacions client-proveïdor per qüestions geogràfiques, comportaments que determinades empreses han aprofitat per enfortir el seu mercat global. [/quote]

5.- Tothom pot exportar?

Sí. Amb l’aparició de l’e-commerce l’obertura dels mercats i estar a l’abast del client final s’ha simplificat i ha permès que qualsevol empresa pugui vendre a mercats externs. La infraestructura necessària i sobretot els costos, s’han reduït amb l’evolució de la tecnologia i el desenvolupament de recursos que faciliten els processos duts a terme dia rere dia. Des d’IDODI.EU  hem desenvolupat Openshopen, una plataforma de gestió de botigues online en què qualsevol empresa o institució (independentment de la seva mida)i qualsevol persona, sigui experta o, al contrari, no hagi viscut cap experiència amb el comerç electrònic, es pot obrir la seva pròpia botiga online. L’evolució dels mercats i la seva forma d’accedir-hi facilita l’exportació fins i tot d’aquells que mai haguessin pensat que una part dels seus clients potencials estan a l’altre punt del món. No estem vivint una època de canvis, sinó un canvi d’època. 

6.– La Cambra ha presentat unes xifres que diuen que el PIB català creixerà un 0,2% al 2014 gràcies a les . Ho veu possible?

No. Tot i que les exportacions creixin, no hi ha canvi de model i sense canvi de model de tipus tecnològic és impossible ser competitius a l’exterior. El consum ha caigut i mantenia el flux de caixa per tal que les industries poguessin aguantar, però la política ha perdut el rumb i amb ella el lideratge necessari no existeix. Ara per ara, res fa pensar que el canvi pot estar aprop.

7.- Com s’explica que les empreses catalanes ja venguin més fora d’Espanya que dins? Hi té a veure la tensió en el context polític?

Fora d’Espanya hi ha bones oportunitats per endinsar-se en mercats emergents, i mercats forts amb nínxols per cobrir i descobrir. La situació política en més d’una ocasió s’ha interposat en mig d’una negociació i ha suposat el trencament de relacions client-proveïdor per qüestions geogràfiques, comportaments que determinades empreses han aprofitat per enfortir el seu mercat global.

8.- El preocupa una guerra de divises?

No, ja hi som i sembla que som capaços de navegar-hi. El món està controlat per màquines que a través del high frequency market eviten grans friccions. Sembla que hauria de ser al revés, que un món financer sota l’imperi tecnològic és terriblement inestable, pero els fets demostren el contrari. Tot i que el high frequency market no afecta directament al canvi de moneda i al valor entre elles, tinc clar que hi ha un joc pervers que els afecta i les manté en un control necessari. Crec que es més probable que una forma alternativa de gestionar el valor econòmic de les transaccions generi una mutació en aquest àmbit. Vam viure el tema de “bitcoin” però en vindran d’altres i una al final guanyarà la partida. Quan la humanitat vegi que no hi ha fricció ni necessitat d’intermediaris en aquest punt, ja en parlarem.

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *