Joan Carles Suari: “a una guerra de divises se sap com s’hi entra, però no com se’n surt”

Membre de l’anomenat grup ‘Team Europe’ que assessora la Comissió Europea, Joan Carles Suari alerta que l’apreciació de l’euro pot fer tombar l’esforç de les empreses catalanes per reduir costos i exportar

[youtube height=”HEIGHT” width=”WIDTH”]http://www.youtube.com/watch?v=VdmDqVLx5F8&list=HL1362995411&feature=mh_lolz[/youtube]

[dropcap type=”circle” color=”#ffffff” background=”#4f4f4f”]J[/dropcap]oan Carles Suari és una de les veus més respectades a l’hora de parlar de comerç exterior. Aquest catedràtic de Teoria Econòmia a la Universitat de Barcelona és membre del grup ‘Team Europe’ que assessora la Comissió Europea. També és especialista en aduanes i impostos indirectes. Ha analalitzat per a ExportNews.cat la situació de les catalanes, que creu que estan molt lligades a l’actual sobrevaloració de l’euro i a la depreciació del ien i el dòlar. Avisa que sortir a vendre a l’exterior és molt important, però recorda que en aquests casos el marge de benefici es redueix.

[quote align=”center” color=”#999999″]”Podria passar que una progressiva apreciació de l’euro esterilitzés l’esforç en costos de les empreses”[/quote]

Suari explica que un dels principals problemes que afronten les empreses catalanes que es decideixen a exportar és el nivell de l’euro respecte monedes com el ien i el dòlar. Diu que algunes empreses d’aquí estan recuperant competitivitat gràcies a la rebaixa de costos, sobretot en salaris, i que si hi hagués una apreciació de l’euro aquest esforç podria haver-se fet per res. ”Podria passar que una progressiva apreciació de l’euro esterilitzés l’esforç en costos de les empreses”, alerta. Creu que si una empresa té les vendes assegurades, com més forta sigui la moneda millor. Recorda que fa uns anys el gruix de les vendes es concentrava dins la Unió Europea, i que ha estat en sortir cap a altres punts quan s’ha començat a veure la problemàtica de les divises.

El catedràtic reconeix que els nivells d’exportació han millorat “perquè el consum intern està sota mínims”. Avisa que sortir a l’exterior és bo, però que vendre fora suposa més competència i, per tant, haver de baixar preus: “Però en el mercat intern també els han hagut d’abaixar”, es lamenta. Suari és optimista pel que fa a l’evolució de l’economia. Creu que la demanda interna augmentarà “una mica” a finals del 2013 i es consolidarà el 2014.

Les potencialitats catalanes

Suari diu que l’empresa catalana pot escalar posicions entre les que més exporten i que ha d’aprofitar la seva base industrial. En aquest sentit, creu que cal ampliar la base exportadora: “No tant que exportin més els que ja exporten, sinó que ho facin més empreses”, precisa. Avisa, però, que és un missatge amb límits, perquè no tothom pot exportar i és un procés que “demana molta especialització o una mida mínima”. En aquest sentit, recorda que l’empresa catalana “en general és massa petita”. El professor també avisa que la decisió final sempre és de l’empresari, per moltes recomanacions que rebi dels experts: “Ell és qui posa els diners, i amb l’exportació i l’especialització augmenta molt el risc i cal més inversió”, destaca.

Suari avisa que l’economia catalana es podria assemblar a la danesa o l’holandesa, però que ha de treballar amb el que té. Com per exemple ja fan “empreses molt dinàmiques com Grífols i especialitzades en els seus sectors”. Recorda que Catalunya és un 20% de l’economia espanyola i representa un 6% de l’europea.

Aprofitar el transport

El professor assegura que mai hi ha consells que funcionin igual per totes les empreses, però recomana veure el transport com una bona opció per donar un millor servei al client i controlar les exportacions i les importacions. Fins i tot assegura que es pot convertir en un benefici més per l’empresari.

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *