Fluidra: “Tenir una bona estratègia d’internacionalització permet ser menys vulnerable a la crisi”

Joan Planes, director general de Fluidra
Joan Planes, president de Fluidra
[dropcap type=”circle” color=”#ffffff” background=”#4f4f4f”]L'[/dropcap]ús sostenible de l’aigua és, des de fa uns anys, l’objectiu de moltes empreses. Una de les més destacades és Fluidra. Amb seu a Sabadell, la firma compta amb una forta presència a l’estranger i el 80% dels seus ingressos ja provenen dels projectes que tenen fora de l’estat espanyol. En Joan Planes és el president de la companyia.

-A què es dedica Fluidra?

Som un grup multinacional que cotitza a la Borsa espanyola dedicat al desenvolupament d’aplicacions per a l’ús sostenible de l’aigua. Cobrim tot el cicle de l’aigua i disposem d’una amplia gama de productes per a ús domèstic, públic, agrícola i industrial en piscina/wellness, conducció de fluids, reg i tractament d’aigües.


-Sempre han estat a Sabadell? Quina ha estat l’evolució del grup?

Vam començar al Poble Nou a Barcelona i a Polinyà, però ara ja fa molts anys que tenim la seu a Sabadell. Sempre hem tingut vocació internacional, però creiem profundament en la màxima “think global, act local”. Valorem molts els valors i el coneixement de la cultura local, crec que és indispensable per apropar-nos al client. Encara que tinguem la seu a Sabadell, des de la nostra fundació l’any 1969 ens hem enfocat cap a l’exterior. Moltes de les decisions es prenen a nivell de les àrees de negoci, perquè els nostres equips locals tenen un millor coneixement de la situació i de les característiques dels seus mercats de referència.


-Des de quan exporten? Per què creuen que és necessari? Quin volum representa actualment aquesta activitat al seu compte de resultats?

La companyia ha estat orientada des dels seus inicis cap als mercats internacionals, i actualment facturem el 80% del nostre volum de negoci a l’estranger. Fluidra està present a tot el món. Operem a 41 països a través de 150 delegacions i centres de producció, i venem a més de 170 països. La nostra estratègia passa per internacionalitzar el conjunt de l’activitat, no només les ventes.

-Creu que és important tenir una bona estratègia d’? Per què?

Ara més que mai, és essencial. Som una empresa líder i això ens obliga a mantenir-nos forts per tal de mantenir aquest lideratge. És tant un compromís amb els nostres accionistes com amb nosaltres mateixos. Tenir una bona estratègia d’internacionalització ens ha permès diversificar els riscos i ser menys vulnerables a l’evolució de la conjuntura econòmica a Europa i poder aprofitar les oportunitats que ofereixen els països emergents, com la Xina o el Brasil.

[quote align=”center” color=”#999999″]”Ens hem de mantenir forts per seguir sent líders. És tant un compromís amb els nostres accionistes com amb nosaltres mateixos”.[/quote]

-Totes les empreses poden sortir a vendre a l’exterior?

Penso que diversificar-se és una necessitat imperiosa per qualsevol negoci, no és bo dependre d’un sol producte o d’un sol mercat. Una de les millors maneres de diversificar-se és internacionalitzar el negoci. A partir del moment on una empresa té un producte de qualitat i prepara de forma adient la seva sortida a l’exterior, no veig perquè no ho hauria d’intentar-ho.


-Com afecta la situació internacional a les espanyoles?

Positivament, la crisi ha passat força desapercebuda en moltes regions del món, especialment l’Àsia i Amèrica. Això està fent que l’economia del país s’obri com mai per intentar captar clients de fora. Penso que a la llarga serà molt positiu per al nostre teixit empresarial i industrial. Les empreses espanyoles han de saber aprofitar aquestes oportunitats.


-El preocupa una guerra de divises?

A Fluidra tenim la sort de disposar d’una part de l’estructura productiva fora d’Europa. És complexe, per tant el nostre departament financer està molt pendent dels escenaris que se’ns plantegen als diferents països en què estem presents. Són conseqüències inherents a l’activitat internacional.


-A quants països són presents? Quins són els principals projectes que tenen a l’exterior? Algun de nou que ens pugui avançar?

Fluidra opera a 41 països i els nostres productes es distribueixen a més de 170 gràcies a una extensa xarxa comercial. En l’àmbit empresarial hem dut a terme diverses operacions corporatives, com la creació de Fluidra Youli Fluid Systems, una joint venture per a consolidar la nostra presència industrial a la Xina i introduir-nos amb força al mercat asiàtic de la conducció de fluids industrial.

També hem adquirit, a principis d’aquest any, la companyia brasilera Veico per potenciar el nostre creixement al mercat llatinoamericà. La operació dotarà a Fluidra d’una plataforma de producció pròpia al país, que se suma a la filial comercial que ja posseeix a Sao Paulo. Analitzem constantment els mercats internacionals per detectar les millors oportunitats.


-Quina consciència hi ha fora de l’estat espanyol per la gestió sostenible de l’aigua? A Espanya i Catalunya hi ha la mateixa actitud?

És evident que cada cop més la preocupació per l’escassetat de l’aigua augmenta. És una tendència global, raó per la qual els nostres productes, molt eficients quant a consum d’aigua i energia, estan ben posicionats a tot el món. Recentment, a Austràlia, un mercat molt competitiu quant a eficiència, les nostres bombes d’aigua han sigut premiades per les seves qualitats en sostenibilitat.


-Vostès s’especialitzen en el tractament de l’aigua, la conducció de fluids, el reg i la piscina. Quin paper juga la I+D+i en l’evolució dels productes del grup?

L’I+D+i és una de les nostres prioritats. Ens dediquem a la gestió sostenible de l’aigua i en aquest camp sempre hi haurà marge de millora. A més, al ser un grup global, donem resposta a necessitats de tota mena, per a clients molt diferents i en condicions molt variables. Per aquestes raons, per a nosaltres és capital innovar constantment per oferir productes que cobreixin millor totes aquestes necessitats. El nostre centre d’innovació està a Catalunya, però rebem inputs de totes les nostres àrees de negoci, per tal de saber sempre exactament quins són els reptes del present i com anticipar les exigències que ens prepara el futur.

[divider scroll_text=””]

 

[social type=”twitter” opacity=”dark”]http://www.twitter.com/jaumevb[/social] @jaumevb

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *