Els recursos que et calen si vols iniciar l’exportació

[dropcap type=”circle” color=”#ffffff” background=”#4f4f4f”]E[/dropcap]xportar i internacionalitzar la nostra empresa requerirà part dels nostres recursos. Això ha d’estar clar des del minut zero, i els necessitarà durant un llarg període. Recursos de tot tipus: econòmics, de personal, de temps i planificació.

Quan realitzem el Pla de Promoció Internacional (PPI), no només hem d’analitzar productes i mercats, sinó que també hem de mirar cap endins i estudiar quins recursos tenim disponibles per dedicar-los a l’exportació. El PPI requerirà que tots els departaments de l’empresa treballin en la mateixa direcció, des del magatzem i logística fins a la gerència, passant per producció i RRHH.

Depenent del model de negoci de la nostra empresa (serveis, comercial, productiu, etc) els departaments hauran d’involucrar-se amb major o menor intensitat, però hem de conèixer la seva disponibilitat per poder realitzar un PPI realista. Per exemple, si el nostre departament d’R+D només parla en castellà i anglès, no seria lògic iniciar l’exportació per un mercat francòfon, ja que amb tota probabilitat haurà d’interactuar amb els nostres clients i podem tenir problemes de comunicació.

[quote align=”center” color=”#999999″]Comparar els recursos de què disposem amb els que requereix el pla (PPI) ens permetrà saber si és realitzable, si necessitarem recursos externs o si haurem de formar el nostre personal en una u altra disciplina.[/quote]

Els recursos els podem dividir, a grans trets, en dos grups: econòmics i RRHH.

Recursos econòmics:

Hem de ser conscients que iniciar l’exportació suposarà invertir una quantitat d’euros més o menys important en viatges, informació de mercat, visites a fires, adaptació de la nostra documentació comercial, adaptació del sistema informàtic, formació del nostre persona, etc.

RRHH:

A banda dels comercials (és obvi que haurem de tenir un equip comercial disponible i preparat per afrontar els nous mercats), els altres departaments també han d’estar preparats. El primer ha de ser la direcció general o gerència. Una empresa no pot iniciar aquesta aventura si la gerència no està disposada a dedicar part del seu temps a viatjar i atendre aquest projecte. Altres departaments clau per tenir èxit en l’exportació són aquells que tenen contacte amb els clients, des de l’administració comercial fins la post-venda. Una comunicació fluïda amb els nostres clients és fonamental.

La resta de departaments de l’empresa, encara no juguen un paper directe en l’exportació, també es veuran afectats pels requisits dels nous mercats, pel que també els haurem d’analitzar al realitzar el pla. Estudiar què sabem fer, com ho fem i quina quantitat de recursos podem destinar a l’exportació, ens permetrà realitzar un pla adequat per a la nostra empresa i per tant amb més probabilitats d’èxit. Comparar els recursos de què disposem amb els que requereix el pla (PPI) ens permetrà saber si és realitzable, si necessitarem recursos externs o si haurem de formar el nostre personal en una u altra disciplina.

Neurones + quilòmetres= vendes

Més a MartiRoca.com

Photo credit: Daniel Kulinski / Foter / CC BY-NC-SA

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *