“Els catalans mai ens hem sabut vendre bé”

Xavier Escardó és el director de l’empresa ShanCat, una plataforma instal·lada a Xangai que distribueix productes alimentaris catalans arreu de la Xina

[dropcap type=”circle” color=”#ffffff” background=”#4f4f4f”]Q[/dropcap]ui té els millors cuiners del món és perquè té els millors productes del món. Això ho té ben clar el català Xavier Escardó, director de la plataforma ShanCat. “Nosaltres sabem que tenim el millor del món i esperem que ens ho descobreixin”, opina Escardó. Amb l’objectiu de posar-hi remei i amb la filosofia de ‘la unió fa la força’ ShanCat agrupa productes del sector alimentari que pel fet de presentar-se tots junts, els permet obtenir una millor negociació. La plataforma catalana va néixer el 2013, actualment té 20 empreses dins del seu catàleg i 200 productes homologats. Distribueix des del vi Cap de Ruc amb denominacio d’origen Montsant fins al licor de crema catalana Melody, passant pels embotits La Selva, els snacks Frit Ravich i les mongetes seques o el fumet de Can Rot-Xardà. Ho fa en convenience stores (o botigues de conveniència), en cadenes de supermercats, a través de la venda on-line, per mitjà de clients particulars i de distribuïdors. En els darrers mesos ha firmat un acord amb l’empresa estatal Bailian Group, que té milers de punts de venda a la Xina, i també amb el banc més gran del món, l’Industrial and Commercial Bank of China (ICBC).

[quote align=”center” color=”#999999″]Shancat distribueix des del vi Cap de Ruc amb denominacio d’origen Montsant fins al licor de crema catalana Melody, passant pels embotits La Selva, els snacks Frit Ravich i les mongetes seques o el fumet de Can Rot-Xardà[/quote]

En un principi estaven centrats exclusivament en els productors catalans però amb el temps han introduït empreses d’altres països dins del seu ventall de productes, per trobar una solució a les demandes dels clients xinesos. “Si parlem de xocolates, podem parlar d’algunes galetes amb xocolata [produïdes a Catalunya] però els grans xocolaters són els belgues”, sentencia Escardó i justifica la decisió d’ampliar l’oferta perquè la mesura també beneficia a la resta d’empreses catalanes a qui representen.

En Xavier fa més de 25 anys que trepitja la Xina i la seva experiència li ha servit per conèixer de prop el mercat del gegant asiàtic. “15 anys enrere els xinesos no bebien vi i ara ningú ho dubta. En aquests moments estan començant amb el cava però fa 2 anys era molt minoritari. Tots els canvis es produeixen ràpidament [a la Xina]”, afirma Escardó. És per això que, segons el director, no es pot entendre el mercat xinès com a una foto fixa, “hem d’estar preparats abans que passi [el canvi], no quan ja hagi passat”.

Els aliments importats tenen molt bona rebuda entre els xinesos perquè saben que són de bona qualitat i que no perjudicaran la seva salut. “No existeix cap més país al món on la publicitat dels supermercats digui ‘el 80% dels nostres productes són importats’ perquè automàticament diríem ‘això es car, no hi entro. En canvi els xinesos estan disposats a pagar més per la seguretat alimentària”, explica el director de l’empresa catalana.

El mimetisme és un altre factor que explica el fet que la Xina sigui un bon país on exportar: “Els xinesos es fixen molt amb el que fan els occidentals i ens tenen com a referent. Aquest referent fa que a les grans ciutats ens sigui molt més fàcil introduir-nos”, detalla Escardó. Ciutats com Xangai són un bon camp base perquè compten amb un alt percentatge de població estrangera que actua com una xarxa de promoció d’aquests productes.

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *