El ‘retail’ també es passa a la internacionalització

La crisi fa que els comerços vegin la sortida a l’exterior com una opció cada cop més interessant

[dropcap type=”circle” color=”#ffffff” background=”#4f4f4f”]E[/dropcap]l sector de la venda al detall, o retail, també aposta per la . Quan no es pot anar més enllà de l’obertura de noves botigues en territori espanyol, ho veuen com el següent pas en el creixement de l’empresa. L’economista i directora gerent de l’escola universitària de comerç, ESCODI, Núria Beltrán, explica que “els comerciants veuen que el consum nacional està apagat i que una inversió a l’estranger et pot sortir més a compte, i més veient com la classe mitjana del nostre país ha vist estancada o retallada la seva capacitat de consum mentre que en països emergents està creixent el poder adquisitiu de la població”. És per això que no dubta a recomanar la sortida a l’estranger a les empreses del sector.

Tot i això, avisa que no és un procés fàcil: “No tothom està preparat per tot el que suposa. Has de conèixer la cultura i costums del lloc on vas i les seves lleis. No és només exportar un producte, com passa amb la indústria, has de conèixer com i per què es consumeix al teu destí. Pot haver-hi grans errors, fins i tot a l’hora de simplement escollir el país”, explica. També alerta que si es decideix fer el pas canviarà molt l’organització de l’empresa: “No és el mateix agafar el cotxe i anar a veure com funciona la botiga que tens a 50 quilòmetres que controlar-ne una que està a vàries hores d’avió. La internacionalització exigeix apostar per les noves tecnologies d’informació i comunicació, disposar d’un equip format i disposat a viatjar, alhora que saber escollir be el personal de botiga al país de destí”, avisa.

El centre comercial Gran Via 2. (Autor: Jordi Ferrer)
El centre comercial Gran Via 2. (Autor: Jordi Ferrer)

En aquest sentit, segons Beltrán, una bona estratègia és apostar per països emergents. Això permet a empreses que venen alimentació tradicional presentar-s’hi com a producte gourmet o tenir clients de més poder adquisitiu: “Una cadena de roba infantil que aquí ven a un preu de nivell mig, va obrir una botiga a un centre comercial de Mèxic i pot vendre a preu de marques de luxe perquè són vistos com una botiga i un producte de qualitat”, destaca. El mateix cas seria Zara, que a Moscou es ven com un producte de luxe “perquè el mercat els hi permet”. Tot això sense oblidar que sovint les oportunitats de vendre a l’estranger arriben de la forma més inesperada, com les d’una marca de roba interior femenina que va rebre una oferta per obrir una franquícia a un país àrab a través de turistes que visitaven Barcelona.

[social type=”twitter” opacity=”dark”]http://www.twitter.com/jaumevb[/social] @jaumevb

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *