El poder de les marques xineses

[dropcap type=”circle” color=”#ffffff” background=”#4f4f4f”]E[/dropcap]xisteixen infinites discussions sobre la qualitat i capacitat d’innovació de les empreses xineses. S’ha escrit molt, doncs és difícil entendre el funcionament del seu món empresarial. És cert que existeixen molts problemes de confiança, qualitat, còpies, baixa innovació, etc … però també s’ha fet evident en els darrers anys que hi ha un gran nombre d’empreses xineses que utilitzen les més avançades tecnologies, que compten amb impecables sistemes de control de qualitat i departament I+D, i que un creixent grup d’aquestes empreses han començat a “colonitzar” el món d’una manera fins a la data desconeguda.

[quote align=”left” color=”#999999″]Existeix una clara voluntat per part de les empreses xineses de passar del segell “Made in China” al “Created in China”[/quote]

Es tracta d’empreses innovadores y amb una marca ben posicionada no només a la Xina sinó a poc a poc també en el panorama internacional. Exemples n’hi ha molts: Lenovo al 2005 ja va comprar la divisió de portàtils de IB; Haier electrodomèstics ja té planta productiva als Estats Units; Li-ning el gegant de tèxtil esportiu, competeix amb Nike; Baidu, el més gran buscador de la Xina, ha estat la primera empresa xinesa llistada al Nasdaq. Podríem seguir anomenant empreses de sector tan diversos com el bancari, el de l’automoció, el de l’alimentació; etc. I no faríem més que reconfirmar aquesta tendència.

Existeix una clara voluntat per part del govern xinès i pel de les pròpies empreses de passar del segell “Made in China” al “Created in China”. Els xinesos per una part ambiciosos, desitgen gaudir d’una bona reputació i conquerir altres mercats amb una altra carta de presentació que no sigui només el preu. I per altra part, saben molt bé que una marca amb reputació internacional té molt millor acollida en el seu mercat d’origen.

Per suposat, planegen certes incògnites sobre com serà aquest procés de “colonització”, però el que sembla indiscutible és que tindrà lloc. De quina forma es durà a terme i a quina escala? Ho anirem veient en els propers anys, o millor dit mesos, doncs estem parlant de la Xina.

I si pensem en el nostre país, ens adonarem de l’oportunitat que aquesta dinàmica suposa per atreure inversions. El govern central i els autonòmics haurien de facilitar, amb polítiques d’inversió més clares, l’aterratge d’aquestes firmes.

Els M&A constitueixen una de les estratègies més interessants per a la multinacional xinesa. La crisi a Occident i com a conseqüència el reajustament dels preus dels actius, la disponibilitat de capital i la necessitat de reduir el “time to market” animaran a les empreses xineses a adquirir o fusionar-se amb empreses locals.

No podem viure d’esquena a aquesta realitat, hem d’estar ben preparats i saber detectar les oportunitats que aquesta “colonització” també generarà.

 

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *