El mercat saudita, ¿pot ser interessant per al nostre sector alimentari?

[dropcap type=”circle” color=”#ffffff” background=”#4f4f4f”]U[/dropcap]n país en continu creixement, tant econòmic (previsió de més del 2’5% els propers dos anys) com de la població (30 milions en l’actualitat i una previsió de 40 milions per al 2015) i que importa el 80% dels productes d’alimentació sembla, a priori, molt interessant. El mercat saudita d’alimentació és realment atractiu, però a la vegada complicat. En aquest article tractarem alguns aspectes a tenir en compte.

Mantega danesa Lurpak en un supermercat de Rihad
Mantega danesa Lurpak en un supermercat de Riad

En les darreres dues dècades, Aràbia Saudita ha experimentat ràpids canvis socioculturals gràcies al creixement de l’economia nacional i a l’increment de la renda familiar, fetque ha permès els saudites viatjar a Occident per estudiar o fer turisme i d’aquesta manera conèixer millor la nostra cultura i alimentació. El ràpid creixement de supermercats occidentals i restaurants fast-food han canviat significativament els gustos del consumidor. La majoria de grans superfícies estan oferint menjar precuinat, amanides per emportar i pizzes refrigerades. Tots aquests canvis han propiciat un increment del nombre de saudites interessats en productes de qualitat i que estan disposats a pagar per ells. El que encara està per desenvolupar és el mercat de productes biològics donat que els consumidors saudites no estan educats encara en els beneficis d’aquest tipus d’alimentació.

PER QUÈ SÍ

[list type=”check3″]

  • Aràbia Saudita importa el 80% del seu menjar.
  • És un mercat en creixement per productes d’alta qualitat i el consumidor vol tastar nous productes.
  • Menjar preparat, fast-food i menjar per emprotar s’estan popularitzant entre la gent jove.
  • S’espera que l’increment del poder adquisitiu, els canvis en l’estil de vida i la dieta impulsin el creixement del producte gourmet.
  • Els principals importadors saudites estan sempre buscant nous productes.
  • Els més de 10 milions d’expatriats que viuen en KSA demanden productes ètnics.
  • L’increment de peregrins, actualment 7 milions anuals, demanden d’una gran oferta de serveis de restauració

[/list]

 

PER QUÈ NO

[list type=”delete”]

  • Els preus competitius dels productes locals o importats de països àrabs o asiàtics.
  • Reticències als productes que continguin elements transgènics.
  • Requeriments saudites que la carn importada provingui d’animals 100% alimentats amb aliments vegetals.
  • Els alts marges comercials i altres conceptes que els importadors carreguen al producte incrementa significativament el cost d’enllaçar nous productes al mercat.
  • Alguns minoristes exigeixen substitució dels productes caducats.
  • Alguns importadors són reticents al producte espanyol per algunes alarmes alimentàries del passat.

[/list]

 

Una qüestió a tenir en compte és l’augment de control de les autoritats sanitàries saudites (SFDA – Saudi Food & Drugs Authority). La SFDA està realitzant un exhaustiu control sobre els productes importats perquè compleixin les normes sanitàries, i ni no hi ha normativa nacional o de la ‘Gulf Standardizations Organization” (GSO) aplica les normes europees dels Estats Units. Posem alguns exemples: la SFDA va refusar la importació de salsa ‘paprika’ per superar els límits d’’ocratoxina’ que fixa la normativa europea, o va impedir la importació de menjar envasat per no complir la normativa d’etiquetatge de SASO (Saudi Standard, Metrology & Quality Organization).

Un altres punt important: des de gener de 2014, la SFDA obliga a realitzar un pre-registre electrònic de tots els productes que han de ser importats, tràmit que ha de ser realitzat per l’importador saudita. En propers posts desenvoluparem aquest tema.

Neurones + quilòmetres = vendes

Més a MartiRoca.com

També et pot interessar: Angola, seguretat i oportunitats

Photo credit: zbigphotography CC BY-NC-ND / Abe World!  CC BY-NC-SA /chongjv CC BY-NC-ND /chongjv CC BY-NC-ND

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *