Aràbia Saudita, una oportunitat?

[dropcap type=”circle” color=”#ffffff” background=”#4f4f4f”]P[/dropcap]arlem d’un país que té 4 vegades la mida d’Espanya, amb una mica més de la meitat de la població i un PIB lleugerament superior a la meitat del PIB espanyol, Però com ja sabem, és el principal productor mundial de petroli, i això el converteix en un mercat atractiu i amb moltes oportunitats. El principal sector econòmic és, òbviament, el cru, que representa el 45% del seu PIB. La indústria, especialment l’acer i el ciment, conjuntament amb els serveis configuren la major part de la resta del PIB, ja que el sector terciari és molt petit.

Per a les empreses que vulgueu entrar a Aràbia Saudita, cal conèixer la ràpida evolució que ha sofert el país i la realitat que això suposa. Per exemple, al Museu de Riad, es poden observar fotografies de 1952, on els dentistes i el barbers encara atenen els pacients al carrer, asseguts a terra. Una altra dada sorprenent: fa un parell d’anys, la taxa d’atur entre els saudites era d’un 20% i tot i això  les empreses importaven treballadors de tots els països de la zona, des de peons fins a enginyers i gerents. Difícilment coneixerem algun saudita a les nostres visites comercials. L’organització industrial també es peculiar. Moltes empreses pertanyen a holdings, molt diversificats i dirigits per les famílies que van ajudar la dinastia Al-Saud a reconquerir la península aràbiga (1902). Els grans projectes nacionals són repartits a dit per la monarquia entre aquestes famílies.

L’evolució d’un país de nòmades, convertit en una de les principals economies mundials en menys de 100 anys, ha fet que la cultura del treball sigui molt diferent. És habitual veure com els telèfons d’una empresa sonen i sonen i ningú respon (fonamental aconseguir el telèfon mòbil del nostre contacte). Moltes vegades, tot i que et reuneixis amb el gerent o el director general (segurament indi, sirià, palestí, etc) d’una empresa, no aconseguiràs tancar el negoci. No són ells els que tenen poder de decisió, sinó el Saudita que està per damunt: aquest ha de ser el nostre objectiu.

L’economia saudita és molt dinàmica i ofereix moltes oportunitats, però en els últims anys s’ha notat un canvi important en el plantejament de les empreses. Saben que són atractives per a les empreses occidentals, i a causa de la grana afluència d’aquestes, el seu mercat s’ha tornat molt competitiu. Per tant, si una empresa vol introduir un producte, haurà d’invertir temps i diners per donar suport a l’empresa local. En cas contrari serà difícil que algú aposti per nosaltres i corri amb el 100% del risc.

Crec que és un mercat interessant, i els espanyols tenim bona entrada, però que ningú ho veig com una salvació a curt termini. La penetració és lenta, requereix paciència i diversos viatges per aconseguir tancar acords; però paga la pena, són bons clients i la previsió de creixement és de més del 2’5% per 2015 i 2016.

Més a MartiRoca.com

També et pot interessar: El mercat saudita, ¿pot ser interessant per al nostre sector alimentari?

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *